Leiden University Career Zone

Opleiding: History (research)

LU Career Zone Bachelor Opleidingen

Alumni - testimonial

Een baan zoeken na een economische crisis is niet makkelijk, maar Ward Hoskens (27) wist het lot naar zijn hand te zetten. Via een stage kwam hij terecht bij de Pieterskerk, waar hij nu werkt als junior conservator. Directeur Frieke Hurkmans nam hem aan.

Alumnus: Ward Hoskens.
Baan: junior conservator bij Stichting Pieterskerk Leiden.
Werkgever: Frieke Hurkmans. Functie: directeur-bestuurder van de Stichting Pieterskerk Leiden
Studies: BA Geschiedenis & MA History (research). Afgestudeerd in: 2014.

Ward, hoe ben je bij de Pieterskerk terecht gekomen?

“Mijn afstuderen viel net na de crisis, ik heb toen meegedaan met een programma van de gemeente. Daarbij krijgen jongeren een werkervaringsplek bij een werkgever. Via dit programma kwam ik als stagiair bij de Pieterskerk terecht. Later kon ik doorgroeien naar een vast contract, in de functie van junior conservator.”

Frieke, jij nam Ward destijds aan, wat zoek je in nieuwe medewerkers?

“Ik let op twee dingen. Ik kijk eerst of iemand de kwaliteiten en competenties heeft die horen bij de functie. Daarnaast is het minstens zo belangrijk dat iemand in het team past. Ward paste met zijn sterke analytische vermogen goed in het dynamische team van de Pieterskerk, hij bewaakt de rust.”

Ward, wat zijn je voornaamste werkzaamheden?

“Ik doe fondsenwerving, heb het archief geïnventariseerd en help bij het schrijven van teksten over de historie van het gebouw. Daarnaast werk ik ook aan verschillende lopende projecten. Laatst werden er bijvoorbeeld twee grafzerken teruggebracht naar de Pieterskerk en daarvoor moesten vergunningen aangevraagd worden. Ook moest het interieur aangepast worden en moest er veel worden gecoördineerd. Daar zorg ik dan voor.”

Frieke, heeft Wards achtergrond in de Geesteswetenschappen toegevoegde waarde op de werkvloer?

Frieke: “Zijn achtergrond als historicus had zeker toegevoegde waarde, sterker nog: dat was voorwaardelijk. Ward werkt ook nauw samen met sales en het is voor de salescollega’s fantastisch om zo dicht bij de kennis van de geschiedenis van de Pieterskerk te kunnen zitten.”

Ward, aan welke vaardigheden die je tijdens je studie opdeed, heb je nu het meest?

“Het kunnen omgaan met grote hoeveelheden ingewikkelde informatie en daar een samenhangend, goed beargumenteerd verhaal van kunnen maken. Ook zorgt mijn studie geschiedenis ervoor dat ik de geschiedenis van de Pieterskerk in een bredere context kan plaatsen. Dat komt vooral van pas als ik rondleidingen geef door de kerk.

“Waar ik ook veel aan heb gehad is mijn stage bij de Historische eenheid van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, dat is een afdeling waar ze de historie achter de diplomatieke geschiedenis onderzoeken. Ik heb tijdens mijn stage enorm veel geleerd en ik denk dat ik er een sterkere positie op de arbeidsmarkt door heb gekregen.”

Wat kun je andere studenten aanraden die binnenkort de arbeidsmarkt betreden?

Ward: “Probeer contact te leggen met organisaties die je aanspreken om te kijken of je er stage kan lopen of een andere startbaan kan krijgen. En laat merken dat je interesse hebt om méér te doen dan dat, alleen zo weet je werkgever wat jij wil.”

Mentornetwerk

Via het Universiteit Leiden Mentornetwerk kunnen studenten en jonge alumni in contact komen met ervaren alumni en hen eenvoudig benaderen voor advies.

Mentornetwerk: gebruikers aan het woord